Renault Eolab Concept maakt 1 op 100 realiteit

Geen reacties

Renault presenteert op de autosalon van Parijs de spectaculaire conceptcar Eolab. Deze hybride auto verbruikt per 100 km slechts 1 liter brandstof. De circa honderd technische innovaties uit de hybride Eolab Concept worden in de toekomstige nieuwe Renault-modellen geïntegreerd.

Lange tijd heeft Renault volgehouden dat het direct de stap van brandstofmotoren naar volledig elektrische auto’s wilde maken. Wellicht ingehaald door de realilteit presenteert het nu een hybride conceptcar. Niet zomaar een hybride maar een ultrazuinige: de Eolab Concept verbruikt per 100 km slechts 1 liter brandstof. Bovendien zou het om betaalbare techniek gaan.

De R&D-afdeling van Renault, de design-afdeling en externe samenwerkingspartners hebben deze droom gerealiseerd door zich op drie speerpunten te richten: aerodynamica, gewicht en ‘Z.E. Hybrid’-techniek. De ‘Z.E.’ (voor ‘Zero Emission’) in de naam geeft al aan dat met de aandrijflijn puur elektrisch gereden kan worden, tot 60 kilometer ver bij snelheden tot 120 km/u. 

De Renault Eolab is daarvoor uitgerust met een driecilinder benzinemotor van 999 cc inhoud. Deze levert 75 pk vermogen en een koppel van 95 Nm. De elektromotor met permanente magneten biedt zo nodig tot 67 pk en 200 Nm extra power. Renault heeft een transmissie zonder koppeling geplaatst, die beter geschikt zou zijn voor kleine, zuinige auto’s dan een CVT of een automaat met dubbele koppeling.  

De auto kan in de toekomst mogelijk ook in serieproductie wordt genomen

De batterijen, transmissie, carrosserie en andere onderdelen zijn licht van gewicht. Dankzij toepassing van onder meer aluminium, kunststof en magnesium is de ‘B-segment’ hatchback zo’n 400 kg lichter dan vergelijkbare modellen. Dat is natuurlijk weer gunstig voor het benzineverbruik. Ook de stroomlijning draagt bij. Het ontwerpteam onder leiding van Nederlander Laurens van den Acker heeft een sterk aflopend dak getekend dat eindigt in een actieve spoiler. Stabilisatoren vouwen uit als meer voertuigstabiliteit nodig is.

Dan de hamvraag: komt de Renault Eolab op de markt? Renault meldt dat de auto ‘in de toekomst mogelijk ook in serieproductie wordt genomen’. Dat is goed nieuws. Het Franse merk voegt wel toe dat de conceptcar in eerste instantie meer een ‘etalage’ is van innovaties. De meer dan honderd vernieuwingen zullen echter op termijn in nieuw te verschijnen modellen worden opgenomen. De Eolab Concept is over 2 weken te zien op de autoshow van Parijs.