Renault Twin’z: voorbode nieuwe Twingo met hoop poespas

Geen reacties

Renault heeft op de designbeurs in Milaan de Twin’z onthuld. Deze is in samenwerking met industrieel ontwerper Ross Lovegrove tot stand gekomen. Maar laat je niet misleiden door alle poespas.

Renaults nieuwste studiemodel Twin’z heeft een hoop poespas maar laten we beginnen met waar het om gaat: deze auto is in grote lijnen de nieuwe Twingo. Renault zegt inspiratie te hebben gevonden bij de Renault 5 en de vorige generaties Twingo.

De Twin’z is een elektrisch aangedreven auto, de elektromotor is achterin geplaatst en drijft de achterwielen aan. Met een vermogen van 50 kW (68 pk) en een koppel van 226 Nm is de Twin’z vooral geschikt voor gebruik in de stad. De topsnelheid van 130 km/u en het bereik van 160 kilometer op een acculading onderstrepen dat. De batterijen zijn ondergebracht in de vloer en snoepen geen interieurruimte op.

Belangrijk gegeven is dat de Twin’z een vijfdeursmodel is, waar de huidige Twingo het moet doen zonder achterportieren. Renault werkt wel aan een driedeurs, het studiemodel Twinfun dat onlangs werd gesnapt is daarvan het bewijs. Bij de Twin’z openen de voor- en achterportieren in tegenovergestelde richting maar dat ontwerpgrapje gaat het productiestadium niet halen.

Het interieur en de aankleding aan de buitenkant zijn verzorgd door Ross Lovegrove, die zich laat inspireren door organische vormen. Dit kan je onder andere zien bij de wielen en de lichten. De Twin’z heeft een led-circuit dat vanaf de grille via de koplampen, A-stijlen, achterklep en achterlichten naar de achterbumper loopt.