Renault in Parijs: elektrotechniek en design

Geen reacties

Renault showt op de autosalon van Parijs twee belangrijke prototypes. De DeZir toont het toekomstige design van Renault, de Zoë is een serieuze voorbode voor een elektrisch model in het B-segment.

Renault laat op de autosalon van Parijs zien dat het merk de elektrische auto serieus neemt. Er staan drie productieklare modellen op de stand: de Fluence, de Kangoo en de Twizzy. Die laatste komt eind 2011 op de markt en lijkt nog het meest op een brommobiel uit de toekomst. “Het is een auto“, verzekert een woordvoerder van Renault ons. Er komen twee versies van de Twizzy met een topsnelheid van 45 km/u en 75 km/u.

Het Franse merk maakt in Parijs ook de prijs bekend van de elektrische sedan Fluence. De auto is er vanaf 26.180 euro, exclusief het accupakket. Voor de kostbare batterijen heeft Renault een leaseconstructie opgezet, het leasen van het batterijpakket kost 79 euro per maand. Renault wil over vijf jaar 40 procent van de markt voor elektrische auto’s in handen hebben.

De auto die daar grotendeels voor moet zorgen is de Zoë. In Parijs staat de ‘voor 90 procent’ productierijpe conceptcar. Eind 2012 komt de auto op de markt. Qua formaat valt de Zoë in het B-segment maar het is nadrukkelijk niet de nieuwe Clio. De nieuwe ontwerpchef Laurens van den Acker heeft al zijn signatuur op de Zoë kunnen drukken. Kijk bijvoorbeeld naar de grille en de ronde vouwen in de flanken.

De DeZir conceptcar, die in opvallend rood op de stand staat, laat het toekomstige design nog het beste zien. Met name de voorkant is een voorbode van wat we kunnen verwachten in de toekomst: een grille waarin het Renault-logo het duidelijke middelpunt is. “Mensen moeten weer trots kunnen zijn op hun Renault“, aldus de Renault-woordvoerder.