Mercedes: grootse plannen in compacte segment

Geen reacties

Mercedes wil het grootste premiummerk worden in het compacte segment. De samenwerking met Renault is het belangrijkste onderdeel van die doelstelling.

De plannen van Mercedes in het compacte segment liegen er niet om. Het merk wil marktleider worden in het premiumdeel van het segment, waar Audi en BMW ook opereren. “We zijn al marktleider met de C-, E-, en S-Klasse dus het is duidelijk welke marktpositie we in het compacte segment nastreven”, aldus CEO Dieter Zetsche in de Financial Times.

Onlangs ging Daimler een alliantie aan met Renault-Nissan, een belangrijke stap op weg naar dat doel. Voordat de samenwerking met het Frans-Japanse bedrijf tot stand kwam praatte Daimler met verschillende andere fabrikanten. Zetsche zegt dat hij is benaderd door General Motors en dat er gesprekken zijn geweest met Fiat en Volkswagen.

“Als het gaat om omzet en winst dan streven we Audi en BMW voorbij. Dat moet zo blijven in de toekomst”, zo maakt Zetsche zijn ambities ten opzichte van de belangrijkste concurrenten nog maar eens duidelijk. De operationele winst moet in de tweede helft van 2012 tien procent hoger liggen dan nu.