Renault Fluence voor Oost-Europa

Geen reacties

Renault komt met een nieuwe ‘statusauto’ voor de opkomende markten in Oost-Europa: de Fluence. Voortbouwend op het succes aldaar van de tweede generatie Renault Mégane vierdeurs zet het Franse merk in op kopers die gadgets en comfort zoeken.

De nieuwe Renault Fluence – er rijden al gelijknamige Renault-modellen rond in India en Brazilië – verschijnt in de herfst van 2009 in Turkije, Roemenië en Rusland. Dit zijn de drie markten waar de vierdeurs Mégane II het best is verkocht. Renault zet dit succes voort door op de bestaande productielijn nu de Fluence te assembleren. Hiervoor heeft het merk ruim 110 miljoen euro geïnvesteerd in de Turkse Oyak-Renault-fabriek te Bursa.

De Fluence is een sedan die het gat moet vullen tussen het C-segment van compacte familieauto’s en het D-segment van zakenauto’s. De nadruk ligt daardoor op comfort en uitrusting. De Renault Fluence heeft bijvoorbeeld ‘meer passagiersruimte dan enig belangrijke concurrent’, aldus de fabrikant, met afmetingen van 4,62 m lang, 1,81 breed en 1,48 m hoog. Renault heeft aandacht besteed aan de indeling van het dashboard, middenconsole, zitinstelling, (dual-zone) binnenklimaat en opbergruimte. Daarnaast zijn zaken als een TomTom-navigatiesysteem en automatische deurvergrendeling standaard.

Om te voldoen aan de veeleisende Oost-Europese omgevingen, voegde de fabrikant achthonderd kwaliteitscontroles toe aan het productieproces. Betrouwbaarheid en duurzaamheid kregen extra aandacht. Zo hoeven de dieselrijders van de Fluence hun olie pas om de 30.000 km te verversen. Het nieuwe model wordt voorzien van de belangrijkste veiligheidssystemen, waaronder ABS, ESC, rem-assistentie bij noodgevallen, zes airbags en snelheidsbeperkende cruise control.

Oost-Europese kopers van de Renault Fluence krijgen de keus uit vier benzinemotoren en vijf diesels. Al deze modellen krijgen Renault’s ‘eco2-handtekening’ omdat de CO2-uitstoot uitkomt op 119 g/km. Maar de echt schone Fluence verschijnt pas in 2011. Dan zal een geheel elektrisch aangedreven Renault Fluence op de markt worden gebracht.