Renault Altica: alternatieve stationwagon

Geen reacties

Renault probeert met de conceptcar Altica aan te tonen dat een stationwagon niet per definitie saai hoeft te zijn. Door het een sportief uiterlijk te geven, maar het comfort niet aan te tasten, hopen de Fransen van twee walletjes te kunnen eten.

Maar het sportieve uiterlijk is niet alleen een schijnvertoning. Al doet Renault in zijn eigen persbericht anders vermoeden: ‘de achterste zijruiten bestaan uit een mozaïek van transparante vierkantjes die beweging uitdrukken’. Dat klinkt alsof de auto zelf niet voor genoeg beweging zorgt, en daarmee doet Renault de krachtige dCi-motor toch echt tekort. Andere onderdelen die een gevoel van snelheid moeten opwekken, zijn de panoramische ruiten, tweekleurige lak en de proporties van de auto in het algemeen.

“Met de Altica is een mooie balans ontstaan tussen vloeiende lijnen en een sportief uiterlijk”, aldus Patrick le Quément, directeur Industrial Design bij Renault. “De Altica biedt een futuristische en originele kijk op de break.” Want onder het sportieve jasje schuilt nog altijd een ruime, comfortabele stationwagon. De Altica heeft vier losse stoelen, waarvan de achterste weggenomen kunnen worden om de bagageruimte te vergroten tot 1.300 kubieke meter.

De Renault Altica wordt aangedreven door de nieuwe 2.0 dCi dieselmotor met 177 pk. In combinatie met een zesversnellingsbak is deze motor in staat binnen 7,5 seconden op te trekken van 0 naar 100 km/h. Gezien deze imposante cijfers is een uiterlijk dat snelheid suggereert dus niet echt nodig …