Einde voor Renault Clio Sport

Geen reacties

De Renault Clio Sport wacht hetzelfde lot als de Renault 5 Turbo uit het verleden. Na slechts enkele jaren komt een eind aan de productie van de kleine vuurvreter. Eind deze maand verlaat het laatste exemplaar de fabriek in het Franse Dieppe.

Dat betekent wel dat de Clio Sport zichzelf binnen niet al te lange tijd de status van klassieker mag aanmeten, iets wat in de 80-er jaren ook gebeurde met de Renault 5 Turbo. In de drie jaar dat deze auto in productie was, liepen er nog geen 1.700 stuks van de band. Dat aantal ligt voor de Clio Sport hoger, hoewel exacte cijfers ontbreken.

Sinds de Clio Renault Sport 3.0 V6, zoals de auto officieel heet, in 2001 op de markt verscheen, werden er slechts enkele duizenden gebouwd. Aanvankelijk vond de productie plaats in Zweden, waar Tom Walkinshaw, voormalig baas van een Formule I team, het er volgens Renault niet zo best vanaf bracht. Omdat de Fransen ontevreden waren over de productiekwaliteit, werd de productie verplaatst naar de Alpine-fabrieken in Dieppe.

Daar verscheen in 2003 een stevig gewijzigde versie, maar aan het basisprincipe veranderde niets. Wat bleef was een 3,0 liter V6 die geen plekje vond onder de motorkap, maar achter de voorstoelen, op de plaats waar je normaliter de achterbank vindt. De medewerkers van de fabriek in Dieppe hoeven trouwens niet te wanhopen. Een opvolger van de Clio Sport komt er niet, maar Renault heeft wel degelijk plannen voor andere modellen van de Sport afdeling. Exemplaren van de eerste generatie kosten nog altijd ruim € 25.000,-. Voor een jonger exemplaar moet je nog dieper in de buidel, prijzen boven € 40.000,- zijn eerder regel dan uitzondering. Echte klassiekerprijzen.