Honda Van Roon al 32 jaar officieel dealer in Krimpen aan de IJssel

Geen reacties

Onverslijtbaar

Krimpen aan den IJssel telt bijna 30.000 inwoners en toch is het in veel opzichten een dorp, veilig geïsoleerd in de Krimpenerwaard, achter de Algerabrug. Daar is niks mis mee, integendeel. De bakker, de slager, de fietsenmaker: ze doen gewoon hun werk. In dat rijtje middenstanders die gewoon elke dag hun best doen voor hun klanten, hoort Honda Van Roon zeker thuis. Het autobedrijf is zelfs gevestigd op een winkelcentrum, of beter gezegd aan de zijkant van winkelpassage Stad en Landschap.

honda-van-roon-al-32-jaar-officieel-dealer-in-krimpen-aan-de-ijssel-04

Directeur-eigenaar Marcel van Roon zit strategisch achter de werkplaatsreceptie als we binnenkomen. Uit zijn rechterooghoek ziet hij alles wat er in de werkplaats gebeurt, uit zijn linkerooghoek houdt hij de hele showroom in de gaten. Marcel blijkt ook geen verkoper in dienst te hebben. “We zijn een kleinschalig bedrijf, en dat willen we ook graag zo houden”, verklaart hij. “Wie hier binnenkomt ziet mij zitten, en veel mensen blijken dat plezierig te vinden. De verkoop doe ik zelf, nieuw en gebruikt, particulier en zakelijk. Het is goed te doen, al moet ik soms twee of meer mensen tegelijk te woord staan. Kwestie van tijdmanagement ook. Ach… ik ben er toch”, lacht hij. “Maar serieus: dienstbaarheid aan de klant. Dat is het geheim van ons succes. Als iemand om vijf over vijf binnenkomt met een kapot lampje, wordt hij gewoon geholpen. Daarmee winnen we de slag van de grote bedrijven.” En bij meer ernstige problemen, willen we weten? “Nou, dat komt sowieso nooit voor, want een Honda is onverslijtbaar”, vertelt hij met pretlichtjes in zijn ogen. “Als het dan toch gebeurt, krijgt hij natuurlijk een vervangende auto.”

We kunnen er natuurlijk grapjes over maken, maar de keuze voor Honda in 1981 was wel degelijk vanwege de betrouwbaarheid. Marcels vader Koos van Roon, de oprichter van het bedrijf die in 2007 overleed, zag het helemaal zitten in de Japanners. “Mijn vader wilde destijds al een tijdje Honda-dealer worden, maar de Civic was wereldwijd zo’n enorm succes dat ze hem aanvankelijk bijna niet konden leveren in Nederland. In 1981 waren die problemen opgelost en werden we dan toch officieel dealer. Vanaf 1986 hebben we alleen maar Honda verkocht, en zijn we tevens de enige Honda-dealer in de Krimpenerwaard.” In 1987 kwamen Marcel en zijn broer Angelo na hun studie bij hun ouders in de zaak. “Drie kapiteins op een schip, dacht mijn vader, dat gaat hem niet worden”, kijkt Marcel terug. Hun ouders kwamen met een wijze oplossing. Op een braakliggend stuk grond achter de Stad en Landschap, aan de Binnenweg kwam er een autobedrijf bij: Roocar. “We hebben toen met een groot aantal merken gesprekken gevoerd, en uiteindelijk hebben we gekozen voor de spreekwoordelijke Japanse kwaliteit. In 1990 opende Roocar als officieel Nissan-dealer zijn deuren.” Het bijzondere is dat de twee broers in een andere straat gevestigd zijn, maar dat ze bijna bij elkaar op het beeldscherm kunnen kijken. Je zou eigenlijk een keer langs moeten gaan om het in het echt te zien.

honda-van-roon-al-32-jaar-officieel-dealer-in-krimpen-aan-de-ijssel-03

En waar Angelo bij Roocar inmiddels drie merken voert, is Marcel bij Honda gebleven. Honda is een prachtig merk, maar heeft het het laatste jaar niet makkelijk op de zakelijke markt. “Dat heeft alles met het bijtellingsverhaal te maken. Als je een Civic aanschaft voor zakelijk gebruik, heb je een bom van een auto voor een relatief lage cataloguswaarde. Eigenlijk maakt het percentage van de bijtelling dan niet zoveel uit. Begin volgend jaar komt de Civic stationwagon op de markt, en daar verwacht ik toch wel veel van, want dat is echt een superauto. Weet je wat het is met Honda? Honda staat voor kwaliteit. Alle Honda-eigenaren kunnen ongeacht de leeftijd of de kilometerstand van hun auto gratis Honda Assistance, geldig in heel Europa krijgen. Dat zegt toch wel wat. Als de markt booming is, gaan we niet zo hard omhoog als andere merken, maar als het dan crisis is, gaan we maar een klein beetje achteruit.