Eerste rij-indruk Nissan X-Trail

Geen reacties

Met wereldwijd 1,7 miljoen verkochte exemplaren is de Nissan X-Trail een belangrijk model voor het Japanse merk. De off-road kwaliteiten van de vorige generaties werden door de berijders amper gebruikt, dus heeft Nissan van de nieuwe meer een cross-over gemaakt. Het moet een combinatie bieden van de vorige generaties X-Trail en Qashqai+2, samengesmolten tot een zevenpersoons ‘softroader’ die de concurrentie weer even op scherp zet. Ik maak in het Portugese Lissabon kennis met deze langverwachte nieuwkomer.

Een terreinauto kun je de nieuwe X-Trail niet meer noemen. Het front lijkt sterk op de onlangs geïntroduceerde Qashqai. Aan de achterzijde zie je echt een groot verschil. Doordat de X-Trail een stuk groter is biedt hij plaats aan zeven personen. Het interieur maakt een enigszins sobere indruk, maar is wel bij de tijd en goed afgewerkt. Veel materialen zijn zacht en het nieuwe navigatiesysteem werkt gemakkelijk via een aanraakscherm. Voor vijf inzittenden is er voldoende plaats, alleen voor de zesde en zevende zitplaats moet je niet te groot zijn.

Slechts één motor

Wat motoren betreft heb je op dit moment weinig keuze, er is enkel een 1.6 dieselmotor met 130 pk beschikbaar. Naar keuze met een CVT-automaat of handbak en vierwielaandrijving. Ik begon de rit met een CVT 2WD over verharde wegen. Automaat rijden is relaxed, alleen zorgt de CVT er wel voor dat je de motor wat nadrukkelijker hoort.

De nieuwe X-Trail stuurt een stuk strakker dan zijn voorganger en helt flink minder over. Desondanks biedt het onderstel wel voldoende comfort. Het (deels) off-road traject legde ik met een handgeschakelde 4WD af. Het nieuwe aandrijfsysteem reageert sneller dan voorheen en kan door middel van een knop in de middenconsole ingesteld worden. In de ‘Auto’-stand schakelt de achterwielaandrijving alleen in bij gripverlies, daarnaast kun je deze desgewenst ‘locken’. De handbak is een stuk stiller en de versnellingen laten zich soepel inleggen. De motor reageert al bij lage toeren zonder morren, waardoor je niet veel hoeft te schakelen met de zesbak.

Met een vanafprijs van 36.990 euro voor de handgeschakelde 2WD is de nieuwe X-Trail fors duurder (12.000 euro) dan een vergelijkbare Qashqai. Je moet de twee extra zitplaatsen en laadruimte wel erg graag willen of nodig hebben om dat prijsverschil te overbruggen. Kleed je hem met wat leuke opties aan, dan zit je zo op ruim 45 mille. Vergelijk je ‘m met zijn voorganger, dan is X-Trail wel goedkoper geworden. In een later stadium zal nog een 1.6 DIG-T benzinemotor volgen met 165 pk, prijzen voor die variant zijn nog niet bekend gemaakt.

Voordeliger uit

De nieuwe X-Trail is een forse verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Hij rijdt strakker, heeft meer binnenruimte, biedt plaats aan zeven personen en ziet er tegelijkertijd meer uit als een stoere cross-over. Helaas is ‘ie nu enkel als diesel verkrijgbaar, wat voor de particuliere koper minder interessant is. De dCi 130 is wel voldoende krachtig voor de X-Trail, maar heeft in combinatie met de CVT een nadrukkelijker aanwezig motorgeluid. Kies je voor de handbak, dan ben je voordeliger uit en heb je een fijnere en stillere auto.