Komt er onderscheid in bijtelling tussen plug-in hybrides en elektrische auto’s?

Geen reacties

De overheid wil een onderscheid maken tussen volledig elektrische auto’s en plug-in hybrides. Het verschil moet tot uiting komen in bijtellingspercentages van 3 en 8 procent.

Er komt een verschil in bijtelling tussen elektrische auto’s en plug-in hybrides. Dat blijkt uit het conceptplan Nationaal Energieakkoord dat de NOS in handen heeft. Voor elektrische auto’s wordt een tarief van 3 procent bijtelling voorgesteld, voor plug-in hybrides 8 procent.

In de huidige plannen staat een tarief van 7 procent voor alle auto’s die minder dan 50 g/km CO2-uitstoten per 1 januari. Nu is dat overigens nog 0 procent. Na alle ophef over het (hoge) praktijkverbruik van plug-in hybrides als de Opel Ampera en Toyota Prius Plug-in wil de overheid een onderscheid aanbrengen tussen de verschillende auto’s.

Het tarief van 3 procent gaat alleen gelden voor volledig elektrische auto’s, dus met een CO2-uitstoot van 0 g/km. Dit zijn modellen als de Nissan Leaf, Renault Zoe en Tesla Model S. Alle auto’s die meer uitstoten – tot een maximum van 50 g/km – gaan 8 procent bijtelling betalen.

Het is nog een conceptplan dus of het allemaal doorgaat is nog niet 100 procent zeker. Als het Nationaal Energieakkoord wordt bereikt dan kunnen de nieuwe regels al op 1 januari 2014 ingaan.