Nieuw modulair platform voor Renault-Nissan

Geen reacties

Volkswagen heeft MQB, Renault en Nissan hebben nu CMF. Het idee is (bijna) hetzelfde: door te werken met ‘kant-en-klare’ modules kun je eindeloos variëren en dus kosten besparen én meer nieuwe modellen op de markt brengen.

Renault en Nissan noemen het geen platform maar de verschillende modules van de Common Module Family zijn dat gezamenlijk wel. Renault en Nissan willen met deze nieuwe, modulaire bodemplaat kosten besparen. Dat is misschien voor de gemiddelde autokoper niet interessant maar het biedt de twee merken wel de mogelijkheid om meer nieuwe modellen te ontwikkelen.

En die nieuwe modellen, die gaan er komen. Zeventien stuks tot 2020, waarvan veertien van Renault. Daaronder de nieuwe Scénic, Espace en Laguna, die we overigens niet voor eind 2014 hoeven te verwachten. De eerste nieuwe modellen die gebruikmaken van CMF zijn Nissans. Eind dit jaar al kunnen we de nieuwe Qashqai verwachten en kort daarna de nieuwe X-Trail.

CMF bestaat, zoals je ook op tekening kunt zien, uit vijf modules: voorste onderlichaam, achterste onderlichaam, motorbasis, elektronica en cockpit. Door deze voor elk model weer anders toe te passen kunnen de twee merken eenvoudig variëren met de maten.