Alles wat je wil weten over de Nissan 370Z

Geen reacties

Het officiële debuut van de Nissan 370Z sportauto heeft deze week plaatsgevonden op de Los Angeles Motor Show. Al eerder gaf de fabrikant wat plaatjes en gegevens vrij, maar nu komen we alles aan de weet wat we altijd al over de snelle wagen wilden weten. Nu ja, alles?

Om het gewicht van de auto te reduceren is de 370Z iets kleiner dan z’n voorganger 350Z. De wielbasis is met 10 cm ingekort tot 2,55 m. De totale lengte van de auto is 4,25 m, dat is 7 cm korter dan de 350Z. De breedte is juist toegenomen. Deze biedt 3,3 cm extra; de spoorbreedte achter is met 5,5 cm gegroeid. Overigens lijdt de sportauto niet onder het lichtere gewicht. De carrosserie is verstevigd om de stijfheid ten goede te komen.

De Nissan 370Z heeft duidelijke kenmerken van de Z-serie. Het achterste zijruitje dat onderaan subtiel omhoog buigt is een goed voorbeeld. Deze lijn komt terug in de dorpels, spatborden en raamsponningen. Het ruitje is een van de stijlelementen in de nieuweling die verwijzen naar de oervader van de Z-serie, de Nissan 240Z uit 1970. Het maakt de 370Z tijdloos.

Daarnaast trekken details de aandacht. Zo is een knipperlicht verwerkt in het Z-logo. Binnenin valt vooral het sterk gebogen dashboard op. De belangrijke meters zijn opgenomen bij de stuurkolom, de andere zitten boven de middenconsole. Ten opzichte van de 350Z is er in de nieuwe tweezitter meer plek achter de stoelen en achterin de wagen.

Het vermogen van de 3,7 liter motor wordt beter en constanter afgegeven dan de 3,5 van de 350Z deed. De nieuwe motor is voorzien van variabele kleptiming en kleplichthoogte (VVEL). Hij wordt met twee gloednieuwe transmissies aangeboden: een automaat met zeven versnellingen die met schakelflippers op het stuur is te bedienen en een handgeschakelde zesversnellingsbak met synchronisatiesysteem voor terugschakelen. De overgang naar een lagere versnelling verloopt hiermee altijd soepel.

Nissan zegt dat dit alles leidt tot een wendbare, compacte sportauto die nog meer rijplezier geeft. Dan zouden wij wel graag willen weten hoe hard deze kar gaat en wat de overige prestaties zijn. Daarnaast missen we ook nog de gegevens over brandstofverbruik en emissies. Hopelijk kunnen we deze informatie melden in april 2009, wanneer de verkoop van start gaat.