Wie van de drie Nissans?

Geen reacties

Wie van de drie steelt op de 78e Autosalon van Genève de show: de compleet nieuwe Murano, de supercar GT-R of de verrassend vormgegeven conceptauto Pivo2? Nissan toont alle drie modellen aan het Europese publiek.

Net als de huidige Nissan Murano is het nieuwe model een SUV voor gebruik op de normale weg. Zowel in- als exterieur zijn verder verfijnd. Dit geeft de nieuwe Murano een klasse-uitstraling. De carrosserie is behandeld met Scratch Shield Paint, een zelfherstellende beschermlaag tegen kleine krasjes.

De aangepaste 3,5-liter V6 met 24-kleps zescilinder levert 265 pk en een koppel van 325 Nm. Nissan heeft het verlies door wrijving met twintig procent terug weten te dringen door de continu variabele Xtronic CVT-transmissie te perfectioneren. Het resultaat is een zuinigere Murano. De auto komt in oktober op de Europese markt.

De vijfde generatie Nissan GT-R wordt gepresenteerd als de ‘ultieme supercar die door iedereen, altijd en overal kan worden bestuurd’. Ex-Formule 1-racer Toshio Suzuki reed op de Nordschleife van de Nürnburgring één rondje in 7 minuten en 38 seconden. Dat is één van de snelste tijden ooit gereden met een productieauto.

De GT-R is voorzien van permanente vierwielaandrijving. De bestuurder kan zaken als vering, transmissie en stabiliteit op de eigen wensen afstellen. Met hulp van peddels aan het stuur bedient de bestuurder de zesversnellingsbak, die van twee koppelingen is voorzien. Een gloednieuwe 3,8-liter V6-motor is goed voor 480 pk en een maximumkoppel van 588 Nm. De Europese voorverkoop begint in maart.

Geheel anders is de Nissan Pivo2, de conceptauto die geen schadelijke stoffen uitstoot. Ieder van de vier wielen heeft een eigen elektromotor. Deze krijgen energie van superdunne Lithium-ionenaccu’s. Opvallend is de bediening van de wagen in de (enige) deur. Dit wordt mogelijk gemaakt door de elektronische Drive-by-Wire controle.

De Pivo2 ziet er uit als een verrassingsei op wielen. Daarbij kan de cabine 360 graden draaien, en de wielen 90 graden. Dat maakt besturing en fileparkeren van het stadsautootje uitermate makkelijk.