Dacia Duster Concept: sportieve, compacte MPV

Geen reacties

De eerste conceptcar van het merk Dacia is een feit. Een samenwerkingsverband tussen de ontwerpafdelingen van moederbedrijf Renault in Frankrijk en in Centraal-Europa heeft geresulteerd in een compacte MPV die sportief oogt. Zoals het een budgetmerk betaamt, is de Dacia Duster Concept redelijk zuinig.

Ondanks de compacte maten (4,250 m lang, 1,640 m breed en 1,495 m hoog) heeft de Duster een genereuze wielbasis van 2,804 m. Een brede bumper en twee horizontale luchtinlaten versterken de robuuste indruk. De compacte MPV lijkt als een vierkante brok op de weg te staan. Maar het design van de Duster is ook sportief, met name door de aerodynamische lijnen. De richtingaanwijzers in vleugelvorm zitten achteraan bovenop de auto om de wind er makkelijk omheen te laten stromen.

Ook de buitenspiegels zitten op een aparte plek, op het glas dat, ononderbroken door stijlen, van de zijkant van de auto overgaat in de voorruit. Het dak van de concept is eveneens van glas. De sportiviteit wordt verder benadrukt door de trapezoïde vorm van de uitlaatpijpen en de hoge, 21 inch lichtmetalen wielen met vijf spaken. De Dacia Duster Concept is gespoten in antracietgrijs, het interieur heeft een tweetonige tint van blauw en chocoladekleur.

De Duster verdient de naam ‘multi-purpose vehicle’ door z’n flexibele indeling. Zo kan de linker stoel achterin eenvoudig onder die van de bestuurder worden geschoven, met hulp van verzonken rails. Door het inklappen van stoelen kan de bagageruimte van 470 dm3 worden vergroot tot twee kubieke meter, niet gering voor een compacte auto. Dacia heeft ook haar best gedaan om een ‘recordgrootte’ van 280 mm aan beenruimte voor de voorpassagier te creëren.

Onder de motorkap ligt een dieselmotor met partikelfilter. De 1.5 dCi-motor levert maximaal 105 pk en 240 Nm koppel bij 2.000 tpm. Dat levert een 0-100 km/u sprint op in 9,6 tellen. De Duster is uitgerust met een handbak die zes versnellingen kent. De compacte MPV is behoorlijk zuinig. Er is volgens de fabrikant gemiddeld 5,3 l diesel/100 km nodig, een verbruik van 1:18,9. De bijbehorende CO2-emissie is 139 g/km. Dat betekent dat de Duster zuiniger en schoner is dan bijvoorbeeld de hybride cross-over Lexus RX 450h. De Dacia Duster Concept cross-over staat morgen op de beursvloer van de Autosalon van Genève.