Dacia gaat on-line auto’s verkopen

Geen reacties

Dacia gaat experimenteren met het verkopen van auto’s via internet. Hiermee wapent het zich om de groeiende budgetmarkt voor te blijven.

Dacia gaat haar modellen niet langer uitsluitend via de showroom aanbieden. Het budgetmerk heeft aangekondigd dat een experiment begint met on-line verkoop in Europa. Daarna wordt deze internet verkoop verder uitgerold.

Gerard Detourbet, hoofd van Renaults budgetmerk Dacia, bevestigt dit aan persbureau Bloomberg: “Internet verkoop wordt snel de realiteit. Veel van onze klanten weten al wat ze willen voordat ze de showroom binnenstappen, dus een on-line verkoopkanaal is logisch.”

Analisten geven aan dat Dacia deze stap moet nemen, nu de ‘low cost’ productiestrategie snel ingehaald dreigt te worden door concurrenten. Zo heeft PSA Peugeot Citroën deze week op de autosalon van Genève bekendgemaakt een budgetmerk te zullen lanceren in samenwerking met de Chinese Changan Automotive Group. Daarbij vertelde PSA’s Jean-Marc Gales dat niet alleen de productie ‘low cost’ zou zijn maar ook de marketing en distributie: door uitsluitend via internet te leveren hoeft voor dit merk geen duur showroom oppervlak te worden gehuurd.

Dacia’s Detourbet geeft aan dat het merk nooit verwacht had de budgetmarkt voor zichzelf te behouden. “We gingen er altijd vanuit dat Dacia op z’n hoogst 4 tot 5 jaar met rust gelaten zou worden voordat de concurrentie zou toenemen.” Dat het merk nu een nieuw verkoopkanaal uitprobeert betekent overigens niet dat Dacia niet langer in de showroom te verkrijgen is. De showrooms blijven bestaan, dus de klant heeft de keuze.