Geen reacties

Over de nieuwe Honda CR-V valt flink wat te vertellen, want het merk heeft z’n best gedaan om de SUV op alle vlakken te verbeteren. Het wordt steeds meer een allemansvriend, zeker nu Honda nieuwe doelgroepen aanboort door de compacte cross-over aan te bieden met extra zitrij en als hybride. Als jij geïnteresseerd bent kun je hier alles vinden over de nieuwe generatie, die momenteel bij de Honda-dealers in de showroom arriveert.

In vergelijking met het uitgaande model is het design van de nieuwe Honda CR-V enigszins uitbundig, zie daarvoor de neus, de brede wielkasten en de bijzonder vormgegeven achterlichtunits die zich om de zijkant heenvouwen. Toch was opvallen niet Honda’s doel: het merk wilde vooral een gestroomlijnde koets tekenen om zodoende het brandstofverbruik en de rijgeluiden te verminderen. Aan de verbeterde aerodynamica dragen ook snufjes bij zoals het Active Shutter Grille-systeem. Dit houdt de lamellen in het radiatorrooster zoveel als mogelijk gesloten, zodat de omgevingslucht zo weinig mogelijk wervelingen veroorzaakt. Alleen wanneer nodig gaan de lamellen open om lucht het motorcompartiment in te laten stromen.

Wat Honda eveneens heeft gedaan, is de wielen naar de hoeken verplaatsen. De toegenomen wielbasis (nu 2,66 meter ofwel +40 mm) en breedte (met 35 mm gegroeid tot 2,12 meter) komen ten goede aan de binnenruimte voor de passagiers. Voorin krijgen inzittenden extra hoofd- en heupruimte, achterin zelfs 5 cm extra beenruimte. Door ook nog eens de openingshoek van de achterdeuren groter te maken is nu tevens het in- en uitstappen makkelijker. Allemaal positieve veranderingen, en er is nog meer.

Derde zitrij optioneel

Voor het eerst in de geschiedenis kent de CR-V, die toch al sinds 1997 op de markt is, de mogelijkheid om een derde zitrij te bestellen. Daarmee worden de standaard vijf zitplaatsen uitgebreid tot zeven. Honda heeft z’n best gedaan de extra zetels comfortabel te maken door de rugleuning niet rechtop maar in een hoek van 101 graden te plaatsen en te zorgen voor genoeg beenruimte. Om de derde rij te bereiken kan de tweede zitrij 15 cm naar voren geschoven worden.

Sowieso beschikt de CR-V over het flexibele ‘dive down’ interieursysteem. Daarmee kan bijvoorbeeld de in 60:40-verhouding deelbare achterbank met één hand worden neergeklapt tot een vlakke laadvloer. Voorin zijn de zetels voorzien van viervoudige lendensteunen en energiebesparende stoelverwarming.

De gewijzigde binnenverhoudingen leveren tevens meer laadruimte op in de SUV. De ruimte van de vijfzitter (561 liter bagage) kan, door stoelen neer te klappen, vergroot worden tot 1.123 liter. Volgens het merk past er een redelijk grote mountainbike in. Spullen van 1,83 meter lang (1,80 in de zevenzitter) passen ook. Niet alleen een vlakke vloer is mogelijk, de nieuwe bagagebodemplaat kan ook zakken om de kofferbak dieper te beladen. Optioneel is een handsfree elektrisch bedienbare achterklep leverbaar. En wat te denken van het Stop-and-hold slimmigheidje waarmee je de achterklep tijdens het openen kunt stilzetten, zodat je ook onder een laag plafond kunt laden en lossen?

Rij- en offroad-eigenschappen

De nieuwe CR-V staat op hetzelfde platform als de Honda Civic, dat bekendstaat om z’n goede wegligging en grip. Zo wil het Japanse merk ook de SUV dynamischer rijeigenschappen meegeven. Wendbaarheid, feedback en respons zijn speciaal op de wensen van Europese rijders afgesteld. Het zwaartepunt van de auto ligt laag. Een nieuw variabel ratio-steering-systeem is onderdeel van de CR-V.

Honda heeft tevens de offroad-eigenschappen van de vierwielaangedreven CR-V verbeterd. Honda’s modernste All Wheel Drive-techniek met meerdere koppelingsplaten – luisterend naar de naam ‘Real Time AWD with Intelligent Control System’ – zoekt steeds naar de optimale balans tussen performance, vaardigheden (on- en offroad) en veiligheid. Beklim je bijvoorbeeld een helling dan kan tot 60 procent van het koppel naar de achterwielen worden overgebracht, verder is er dan een overboost van 10 procent extra trekkracht beschikbaar. Tijdens het cruisen over de snelweg ontkoppelt het systeem van de achterwielen. Het AWD-systeem houdt namelijk ook het brandstofverbruik binnen de perken. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

Om in het terrein wat meer speling te hebben heeft Honda de – met beschermende bodemplaten afgewerkte – onderzijde 3,5 tot 4,0 cm hoger boven de grond gezet. De AWD-benzineuitvoering staat nu maximaal 208 mm boven het oppervlak, de voorwielaangedreven CR-V 191 mm. De nieuwe generatie cross-over is maximaal 1,69 meter (AWD) hoog.

Een voordeel van het chassisontwerp is dat er in de CR-V minder trillingen en geluiden worden doorgegeven. De toegenomen stilte is verder te danken aan de toepassing van Active Noise Cancellation, een geluidsopheffend systeem gebaseerd op ‘reverse phase noise’ ofwel anti-geluiden.

Benzinemotor en CVT

De nieuwe 1,5 liter V-TEC turbomotor is schoner en zuiniger dan de 1.5-benzinekrachtbron van de uitgaande CR-V. De turbo is aangepast om toch voldoende power te kunnen genereren. Maximum vermogen is vanaf 5.600 tpm beschikbaar, de trekkracht tussen 1.000 (of 2.000 met CVT) en 5.000 tpm. Uiteindelijk beschikt de nieuwkomer over iets betere prestaties (sprint, topsnelheid) dan de vorige generatie CR-V. Voorlopig is de 1.5 V-TEC de enige verkrijgbare benzinemotor, wel is deze in twee vermogensversies te bestellen.

De krachtigste uitvoering, met 193 pk, komt altijd met CVT (Continu Variabele Transmissie) en AWD. De CVT is opnieuw ontworpen voor de VTEC. In vergelijking met ‘traditionele CVT-systemen’ belooft Honda soepeler schakelen en directer overbrenging van snelheid, alsof de auto voorzien is van een automaat met dubbele koppeling. Het CVT-systeem is nu ook geprogrammeerd om beter en vooral veiliger in te springen op specifieke situaties zoals het afdalen van een heuvel.

Motorisering Honda CR-V 2019
Benzine Hybride
Motor(en) 1.5 VTEC Turbo 1.5 VTEC Turbo 1.5 VTEC Turbo 2.0 i-VTEC en twee elektromotoren 2.0 i-VTEC en twee elektromotoren
Transmissie 6-hand 6-hand CVT ‘fixed-gear’ ‘fixed-gear’
Aandrijving voorwiel All-Wheel Drive All-Wheel Drive voorwiel All-Wheel Drive
Vermogen 173 pk 173 pk 193 pk 184 pk 184 pk
Koppel 220 Nm 220 Nm 243 Nm 315 Nm 315 Nm
Acceleratie (0-100 km/u) 9,2 – 9,3 sec. 9,3 – 9,8 sec. 10,0 sec. n.n.b. n.n.b.
Topsnelheid 210 km/u 208 km/u 200 km/u n.n.b. n.n.b.
Verbruik* 6,3 l/100 km 6,6 l/100 km 7,1 l/100 km 5,3 l/100 km 5,5 l/100 km
CO2-uitstoot* 143 g/km 151 g/km 162 g/km 120 g/km 126 g/km

* volgens NEDC 2.0-meetmethode

Hybride in plaats van diesel

Een grote verandering in het lange bestaan van de CR-V is dat de deze niet langer verkrijgbaar zal zijn met dieselmotoren. Honda denkt de dieselrijders een goed alternatief te kunnen bieden in de vorm van de nieuwe hybride CR-V. Die is nog dit jaar te bestellen en wordt vanaf begin volgend jaar afgeleverd.

Het hybridesysteem Intelligent Multi Mode (i-MMD) bestaat uit een 2,0 i-VTEC-benzinemotor, twee elektromotoren en een lithium-ion accupakket. In plaats van een conventionele automaat maakt het systeem gebruik van een enkele, zogenaamde ‘fixed-gear’ bak tussen de bewegende delen. Het koppel zou hiermee soepeler worden overgebracht dan met een e-CVT, aldus Honda.

Tijdens het rijden schakelt het i-MMD-systeem automatisch tussen drie verschillende rijmodi, om zo weinig mogelijk brandstof te verbruiken. In EV Drive wordt helemaal geen benzine gebruikt, dan rijdt de CR-V volledig elektrisch. Deze stand zou bij matige snelheid ruim de helft van de tijd worden gekozen. In stedelijke omgeving wordt gewisseld tussen dezelfde modus en Hybrid Drive, waarbij de benzinemotor (met zogenaamde Atkinson-cycle voor extra efficiënt verbruik) bijspringt. Die levert de stroom ofwel aan de tweede elektromotor (als boost), ofwel aan het accupakket (als reserve). De benzinemotor kan zelf ook de wielen aandrijven, dit gebeurt in Engine Drive. Bijvoorbeeld als de accu leeg is. Je komt dus niet stil te staan en stekkeren is niet aan de orde. Alle wisselingen zijn te volgen via de Driver Information Interface (DII) op het dashboard, net als overigens de AWD-status.

Opgeruimd dashboard

De DII is het digitale instrumentenpaneel achter het stuurwiel. De bediening van de meeste systemen gebeurt via het touchscreen ernaast of op het multifunctioneel stuurwiel. De weinige fysieke knoppen die overblijven zijn op de middenconsole gegroepeerd. Dat geeft een lekker opgeruimd gevoel. Met zachtere kunststoffen en afwerking in metallic- en houtlook oogt de SUV vanbinnen ook weer wat mooier.

Honda’s Connect-software (vanaf het Elegance-uitrustingsniveau) komt inclusief smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto. De nieuwe CR-V biedt (eveneens vanaf Elegance) vier USB-aansluitpunten. Twee daarvan zijn voor de passagiers achterin, in de CR-V wordt aan alle reizigers gedacht.

Veiligheidssystemen standaard

Honda kiest ervoor om alle rijhulpsystemen die de veiligheid verhogen standaard op elk uitrustingsniveau te leveren. Dit Honda Sensing-pakket bestaat uit intelligente adaptieve cruise control en een snelheidsassistent, drie systemen om binnen de juiste rijbaan te blijven, verkeersbordherkenning, een waarschuwingssysteem voor voorwaartse botsingen en een noodremsysteem. Andere veiligheidssnufjes op de CR-V zijn onder meer dodehoekwaarschuwing, multi-hoek achteruitrijcamera en Vehicle Stability Assist met traction control.

Overigens zorgt het bodyframe van de auto ook voor bescherming bij een ongeval. De botsenergie wordt beter verspreid over de gehele structuur, die liefst 25 procent stijver is dan van de vorige CR-V. Dat bereikt Honda door, geheel tegen de traditie in, eerst het binnenframe en dan pas het buitenframe en de verbindingen in elkaar te zetten. Dit heeft ook bijgedragen het chassis lichter van gewicht te maken.

Vanaf het instapniveau goed voorzien

In Nederland is de Honda CR-V te bestellen in vier uitvoeringen, waarvan het instapniveau Comfort – vanaf 39.900 euro – al behoorlijk bedeeld is. Onder meer lichtmetalen wielen, een lichtsensor om de koplampen automatisch in- en uit te schakelen en een elektrisch verwarmbare spiegel zijn standaard, net als verwarmbare stoelen voorin en elektrische lendensteunverstelling voor de bestuurder. Hill Start Assist, Trailer Stability Assist, automatische airco, Bluetooth handsfree bellen en een 5 inch audioscherm met digitale radio DAB, het zit allemaal op de instapuitvoering.

De CR-V Elegance is voorzien van regensensor, parkeersensoren en andere techniek om verlichting en parkeren te vereenvoudigen. Vanaf dit niveau is het 7 inch Honda Connect-touchscreen met navigatie en smartphone-integratie standaard. Leder, dat bij de Elegance al op het stuurwiel en de (handmatig te bedienen) pookknop wordt toegepast, zit vanaf het Lifestyle-uitrustingsniveau op het gehele interieur. Ook voor comfortfeatures als dakrails, actieve bochtenverlichting en Smart Entry & Start moet je de Lifestyle hebben, evenals voor de zevenzitsuitvoering trouwens. Het topniveau Executive komt onder meer met elektrisch bedienbaar panoramadak, Head-Up Display en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen.

Kopen of leasen

In de prijstabel vind je alle prijzen van de nu leverbare versies. De prijzen van andere uitvoeringen volgen later. Zoals gezegd beginnen de prijzen bij koop net onder de 40 mille. Met ingang van december zijn twee uitvoeringen ook beschikbaar met private lease. De 1.5 Lifestyle met CVT en AWD is voor 15 euro extra (vanaf 780 euro per maand) ook als zevenzitsversie privé te leasen. Het Keurmerk Private Lease is van toepassing.

Prijzen CR-V 1.5 VTEC Turbo
Vermogen Transmissie Aandrijving Uitrustingsniveau Vanafprijs Private lease vanaf*
173 pk 6-hand voorwiel Comfort 39.900 euro
173 pk 6-hand voorwiel Elegance 42.840 euro 645 euro/maand
173 pk 6-hand AWD Elegance 46.680 euro
173 pk 6-hand AWD Lifestyle 50.160 euro
173 pk 6-hand AWD Executive 53.750 euro
193 pk CVT AWD Elegance 52.030 euro
193 pk CVT AWD Lifestyle 55.510 euro 765 euro/maand
193 pk CVT AWD Executive 59.100 euro

* leaseprijzen 2018 op basis van 10.000 km/jaar en 60 maanden looptijd

Aanvullende informatie

Wereldwijd is de Honda CR-V een van de bestverkochte SUV’s en dat zal niet veranderen nu de nieuwe generatie voor meer doelgroepen interessant is. Niet alleen mensen die met de SUV-mode willen meedoen maar ook degenen die wat meer ruimte nodig hebben, zij die van dynamisch rijden houden of juist milieubewust een auto aanschaffen kunnen nu allemaal bij Honda terecht, voor een en hetzelfde model. Wil je nog meer over deze cross-over weten dan hebben we hieronder nog meer artikelen en fotoreportages. Binnenkort vullen we dit lijstje aan met onze rijtest van de SUV.

Europese versie Honda CR-V is klaar
Autoshow Genève – Honda CR-V is de ruimtekampioen
Honda CR-V Hybrid heeft 184 pk
Honda maakt verbruikscijfers CR-V Hybrid bekend
Autoshow Parijs – Honda CR-V Hybrid: op deze wil je wachten
Honda prijst nieuwe CR-V
Fotoreportage – Autosalon van Genève 2018: CR-V
Fotoreportage – Autosalon van Parijs 2018: CR-V Hybrid


Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone
Tags:

Geef een reactie

Wordt niet gepubliceerd

* verplicht veld